در این مقاله قصد داریم با مطالب زیر در خصوص کرپی الواتور (Chain Shackle)آشنا شویم.
آشنایی کلی با کرپی الواتور
استاندارهای کرپی الواتور
متریال کرپی الواتور
سختی کرپی الواتور
نحوه اندازه گیری کرپی الواتور
نحوه انتخاب کرپی الواتور
نیروی شکست کرپی الواتور
روش ساخت کرپی الواتور
آشنایی کلی با کرپی الواتور
کرپی های الواتور قطعاتی نعلی شکل هستند که جهت اتصال زنجیر به باکت الواتور (کاسه یا قاشقک) استفاده می شوند.
کرپی و زنجیر الواتور معمولا در سیستم های انتقال مواد بصورت عمودی مورد استفاده قرار می گیرند. کرپی ها معمولا براساس گام ( فاصله مرکز تا مرکز پایه های رزوه شده ) طبقه بندی می شوند.
توجه داشته باشید در کرپی ها فاصله مرکز تا مرکز پایه های رزوه شده با فاصله بین نقطه اتصال زنجیر با کرپی یکسان می باشد مگر آنکه کرپی از تیپ S به معنای Special باشد که این ابعاد باید یکدیگر متفاوت باشد.
در کاتالوگ زنجیر و کرپی الواتور گام این قطعات با حرف T یا P به معنای Pitch نمایش داده شده است.
استانداردهای کرپی الواتور
کرپی های الواتور با دو استاندارد DIN 745, DIN 5699 و تیپ S طبقه بندی می شوند.
ابعاد و نیروی شکست هر یک از استانداردهای فوق با یکدیگر متفاوت می باشد. بر روی کرپی ها اکثرا استاندارد قطعه به صورت برجسته حک شده است مگر آنکه در اثر ضربه یا سایش قطعه با مواد این استاندارد پاک شده باشد.
متریال کرپی الواتور
کرپی ها بیشتر با متریال کروم مولیبیدن (CrMo), کروم نیکل (CrNi) یا C45 , Mo40 تولید می شوند.
توجه داشته باشید در صورت آزمایش متریال شناسی و تعیین ماهیت قطعه در آزمایشگاه های داخل ایران در صورتی قطعه خریداری شده از متریال C45 باشد حتما به آزمایشگاه یادآور شوید برای شما مهم این است که متریال نهایی C45 یا CK45 باشد زیرا این دو متریال از نظر عناصر تشکیل دهنده بسیار به یکدیگر نزدیک می باشند با این تفاوت که در اتحادیه اروپا این قطعه را با متریال C45 تولید می کنند و تولید کنندگان داخل ایران این قطعه را با متریال CK45 تولید می کنند زیرا در ایران متریال C45 تولید نمی شود،تا اینجا ایرادی در استفاده از متریال جایگزین با کربن بیشتر نیست ولی متاسفانه قطعه را به نام شرکت و برندهای معتبر عرضه می کنند که در صورت آزمایش دقیق تعیین ماهیت میتوان به وارداتی یا ساخت داخل بودن این قطعه دست پیدا کرد. در نتیجه اگر جواب ازمایشگاه C45 باشد کرپی الواتور وارداتی و در غیر اینصورت کرپی ساخت داخل می باشد.
لازم به ذکر است شرکت های چینی بجای استفاده از متریال های نام برده شده این قطعه را با متریال 20MN2 یا 25MN5 تولید می کنند. و نکته طلایی اینجاست که متریال های مختلف با سختی های مختلف باعث سایش سریعتر زنجیر و کرپی الواتور می شوند. ترجیحا هنگام خرید این دو قطعه (زنجیر و کرپی)آن ها را همزمان و از یک شرکت خریداری و نصب نمایید زیرا تکنولوژی ساخت و سیکل عملیات حرارتی هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است.
سختی کرپی الواتور
کرپی الواتور باید در محل تماس با زنجیر الواتور دارای حداقل سختی 55HRC یا 600HV باشد. سختی سطح کرپی ها بصورت اینداکش انجام می شود و در هنگام سختی سنجی باید کرپی از محل تماس با زنجیر برش خورده و سپس عملیات سختی سنجی صورت گیرد در غیر اینصورت عدد سختی به دست امده صحیح نمی باشد.
در کرپی های غیر استاندارد سختی تمام سطح کرپی یکسان می باشد سختی سطح این کرپی ها بصورت حجمی تا 45HRC-50HRC می باشد که بدلیل نبود تکنولوژی اینداکشن یا بدلیل پایین بودن هزینه عملیات حرارتی حجمی نسبت به عملیات حرارتی اینداکشن تولید کننده قطعه را بدین صورت تولید می کند که قطعه بدلیل عدم رعایت سیکل عملیات حرارتی معیوب می باشد.
نحوه اندازه گیری کرپی الواتور
در صورتی که استاندارد و گام کرپی را نمیدانیم باید حتما از کولیس جهت ابعاد برداری از یک قطعه سالم استفاده کرد همان طور که در بالا گفته شد معمولا استاندارد و گام کرپی ها بصورت برجسته روی آن حک شده است. ما در اینجا تصور می کنیم قطعه فاقد مشخصات می باشد در اینصورت ایتدا فاصله بین محل تماس با زنجیر را اندازه گیری نماید سپس فاصله مرکز تا مرکز پایه های رزوه شده را اندازه گیری نمایید و همچنین قطر پایه رزوه شده و قطر محل تماس زنجیر با کرپی را اندازه گیری نمایید سپس با کاتالوگ مقایسه نماید تا علاوه بر پیدا کردن استاندارد قطعه به نیروی شکست آن دست پیدا نمایید.
نیروی شکست کرپی الواتور
بیشترین نیروی وارده شده به کرپی که باعث شکست کرپی الواتور می شود را نیروی شکست می گویند. یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب کرپی الواتور توجه به مقدار نیروی شکست این قطعه می باشد درصورتی که در آزمایش تست کشش کرپی نیروی شکست پایین تر از استاندارد باشد باید از نصب و خرید این قطعه خودداری کرد زیرا خسارت های زیادی را در هنگام کار می تواند بعمل آورد.
روش ساخت کرپی الواتور